Corona-compensatiepremie voor groot omzetverlies

Voorwaarde: omzetdaling van 60% kunnen aantonen

Het kan best zijn dat je door de coronacrisis je activiteiten als ondernemer mocht verderzetten maar dat je na enkele weken ziet dat je omzet behoorlijk gedaald is. Als die daling tussen 15 maart en eind april 60% bedraagt, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, kan je binnenkort een compensatie van 3.000 euro aanvragen van de Vlaamse overheid.

Er zijn nogal wat ondernemers, zelfstandigen en paramedici die in principe konden verder werken terwijl hun klanten hun activiteiten moesten stopzetten of die door de quarantainemaatregelen amper nog de mogelijkheid hadden om hun beroep op een deftige manier uit te oefenen. Bedrijven in de evenementensector, kinesitherapeuten, tandartsen, psychologen, logopedisten, bedrijven die door de ‘blijf in uw kot’-regel geen klanten meer over de vloer krijgen, vakmannen die enkel nog dringende herstellingswerken mogen uitvoeren, landbouwers die voor horeca-afnemers werken, ... zagen hun inkomsten de voorbije weken opdrogen.
  • De steun omvat een éénmalige compensatiepremie van 3.000 euro.
  • Als de onderneming meerdere exploitatiezetels heeft, zullen maximaal 5 premies uitbetaald worden.
  • Ook zelfstandigen in bijberoep, die door de hoogte van het inkomen sociale bijdragen betalen als een zelfstandige in hoofdberoep, kunnen de compensatiepremie ontvangen.
  • Zelfstandigen in bijberoep die een inkomen hebben tussen 6.996,89 en 13.993,78 euro of die verplicht moeten sluiten kunnen een beroep doen op een compensatiepremie van 1.500 euro. Dat geldt niet voor zelfstandigen in bijberoep die ook nog een job als werknemer hebben van 80% of meer.

Starters moeten een omzetdaling van 60% ten opzichte van hun neergelegde financieel plan kunnen aantonen. Ook vzw's komen in aanmerking, onder voorwaarde dat er minstens één iemand voltijds tewerkgesteld is.
De aanvraag zal verlopen via een online applicatie op de website van VLAIO. Voorlopig kan je daar alleen je mailadres achterlaten. Zodra de aanvraag kan ingediend worden, krijg je dan automatisch een seintje.

Contacteer ons met je vragen

Uiteraard kan je bij ons terecht om je omzetverlies aan te tonen. Aarzel niet om ons te contacteren. We hebben daarvoor:

Je vraag wordt behandeld door onze experten en opgevolgd door je dossierbeheerder.

Heel veel moed en laat van je horen zodra we kunnen helpen!