“In 2023 zet ik de schaar in de papieren boekhouding”

315502800 1749269395454420 5535698241249858734 n

Kapster Vanessa stapt met weemoed (en slechte wifi) over naar Yuki

Vanessa De Bus is vingervlug met een schaar maar aarzelt om die handigheid ook te gebruiken om digitaal te boekhouden. “Begin juli stond ik nog met een doos voor de deur van Buro Lauwers. Tijdens het derde kwartaal heb ik mij moeten overtuigen om alles in Yuki op te laden. Maar vanaf 2023 wil ik er volop voor gaan! Het moet.”

“Ik ben een bange scheet”, zegt ze. “En een nostaligicus wat papier betreft. Ik orden alles minutieus, stop alles netjes in mapjes. Als ik iets nodig heb, vind ik dat meteen. Ik stel ook niet uit. Twee keer per week, op woensdag en op zondag, moet iedereen mij gerust laten want dan doe ik betalingen. Al jaren. Zo bewaar ik het overzicht en een gerust gemoed. Toen ik Yuki ben beginnen gebruiken, was ik op slag mijn vertrouwen kwijt.”

Hoezo?


“Het heeft voor alle duidelijkheid niets met Yuki te maken. Het interesseert mij gewoon niet en dan kost alles moeite. Ik heb een aversie voor alles wat met digitale toestanden te maken heeft. Daardoor is het internet niet mijn natuurlijke biotoop. De wifi-verbinding in huis is bovendien niet van dien aard om mij op andere gedachten te brengen. Als ik mij om de paar dagen toch achter de computer zet om mijn mails te lezen, moet ik eerst mijn irritatie overwinnen omdat dat wieltje op mijn scherm maar blijft draaien. Het duurt eeuwen vooraleer ik eindelijk online geraak.”

“Ik ken onvoldoende mijn weg in Yuki om het met vertrouwen te kunnen gebruiken en met hetzelfde gemak als in mijn papieren mapjes documenten op te zoeken.”

313279641 2636790106456701 8852603678500180251 n

Sturen je leveranciers digitale facturen?

“Sommige wel en die stuur ik dan meteen ook door naar mijn yuki-mailadres. Toegegeven, ik vind dat op zich zeer handig. Maar het gebeurt meer dan eens dat een factuur ergens tussen de spam terechtkomt of zich verstopt tussen een reeks onzinberichten. Weken later krijg ik dan plots een rappel, terwijl ik niet eens door had dat ik een betaling was vergeten. Vreselijk vind ik dat. Daarom dat ik leveranciers in het verleden eerder vroeg om geen digitale facturen te sturen. Sinds ik Yuki gebruik scan ik die in, net als de onkostenbonnetjes die ik af en toe krijg.”

Leveranciers zullen met plezier omschakelen, niet?

“Die praktische stappen zijn niet de grootste hindernis. Het is vooral de onzekerheid. Het gevoel dat ik de controle verlies en niet langer een overzicht heb. Door het gebrek aan routine vrees ik voortdurend dat ik iets verkeerd doe. Ik ken onvoldoende mijn weg in Yuki om het met vertrouwen te kunnen gebruiken en met hetzelfde gemak als in mijn papieren mapjes documenten op te zoeken. Mijn gebrek aan goesting om mij erin te verdiepen is groot maar ...”

Maar?

“Mocht ik morgen op pensioen gaan, dan zou ik mij de moeite besparen maar ik ga nog te lang moeten werken en ik heb geen zin om al die tijd in die onzekerheid te blijven hangen. Het moet dus. Ik ben dus vast van plan om vanaf januari helemaal Yuki te worden. Dat ze zich daar bij Lauwers maar klaar houden om mijn vragen te beantwoorden!”

Goed plan, Vanessa! Laat die vragen maar komen.

Heb je zelf ook vragen over digitaal boekhouden en het gebruik van Yuki?
Aarzel niet om ze ons voor te leggen.

Lees meer over Yuki.