Voortaan kan je niet enkel meer betaling in cash geld eisen
Vanaf 1 juli moet iedereen die diensten of producten aanbiedt de klanten of cliënten de keuze laten tussen een cash betaling en een andere optie. Dat kan bijvoorbeeld een digitaal betaalmiddel zijn of een overschrijving.
De verplichting gaat hand in hand met het verbod om nog langer vergoedingen aan te rekenen voor elektronische betalingen of om onder een bepaald bedrag elektronische betalingen te weigeren.
Voor wie?
De verplichting om naast betalingen met bankbiljetten en munten ook een alternatief aan te bieden geldt niet alleen voor handelaars. Ook vrije beroepers en andere personen en verenigingen die een economische activiteit uitoefenen om particuliere klanten of cliënten te helpen vallen onder de regeling. Tenzij ze, zoals bijvoorbeeld de plaatselijke bakker, hun producten aanbieden in een automaat.
De beslissing kadert in de strijd tegen fraude. Digitale betalingen, in welke vorm dan ook, laten steeds een spoor achter dat in geval van onregelmatigheden door de politiediensten onderzocht kan worden.
Wat wel/niet?
Een ander betaalmiddel aanbieden betekent dan weer niet dat je ervoor moet zorgen dat je elk middel dat je klant vraagt op de toonbank moet hebben staan. Eén alternatief volstaat. Dat hoeft geen betaalterminal te zijn waar een duur abonnement aan vastzit, het kan bijvoorbeeld Payconiq By Bancontact zijn of de mogelijkheid dat je klant bij thuiskomst met een bankoverschrijving betaalt. Maaltijd- of ecocheques – zelfs niet als ze digitaal zijn – cryptomunten of cadeaubonnen aanvaarden is daarentegen geen geldig alternatief.
En nog dit: een betaalterminal op je toonbank plaatsen en ook betalen via overschrijving toelaten, is geen excuus om voortaan cashbetalingen te weigeren. Cash betalen moet altijd mogelijk blijven