“Zonder boekhouders was het gat in de begroting al lang opgelost”
Sophie De Roo
“Het zal wel zijn dat boekhouden sexy is”, zegt Sophie De Roo. “Ik wou per se in het onderwijs terechtkomen tot ik verleid werd door de schoonheid van de beroepspraktijk.” En dat het geen korte romance was blijkt nu ze al tien jaar bij AL werkt. “Intussen heeft de digitalisering alles hier veranderd.”
“In mijn derde jaar Handelswetenschappen werden de specifieke vakken zo interessant dat ik steeds minder goesting begon te krijgen om het uit te leggen in de klas en steeds meer goesting om het effectief te doen voor échte klanten. Zodra mijn masterdiploma boven mijn bed hing, ben ik nog even begonnen aan mijn D-cursus toen ik een twééde keer werd verleid. Dit keer door AL. Na een passage van een paar weken bij een van the big four – om daar te beseffen dat ik geen zin had om een nummer te zijn – ben ik aan de slag gegaan bij Luc en Anne; en ik was meteen verkocht. Voorgoed, want ik werk daar intussen 10 jaar.”
Wat was er zo fantastisch aan AL dat je niet meer naar het onderwijs wou?
“Ik voelde mij meteen waardevol. Ook al moest ik nog alles leren, ik kreeg al heel snel het vertrouwen om zelf dossiers te behandelen en dat werkte enorm motiverend. Tien jaar geleden hield dat in dat we per kwartaal een dikke twee weken facturen en bonnetjes moesten inboeken. Dat is vandaag niet meer denkbaar. Een belangrijk deel van het inboekwerk wordt nu overgenomen door digitale tools als Yuki en Silverfin. Bovendien hebben we mensen in dienst die zich enkel focussen op de verwerking van de documenten. Voor mij betekent het dat ik veel meer tijd over heb voor andere dingen.”
Welke dingen zijn dat dan?
“Ik hou mij vooral bezig met het controleren en voorbereiden van jaarrekeningen, om die daarna te kunnen bespreken met de klanten. Vooral vennootschappen. Die moeten een dubbele boekhouding aanhouden en daar hou ik van. In tegenstelling tot de boekhouding van eenmanszaken is vennootschapsboekhouden duidelijk. Debet is gelijk aan credit; en als het niet zo is, dan moet je zoeken tot het wel zo is.”
Ik hoop dat we voor veel mensen ook het verschil hebben kunnen maken.
Wat is de grootste verandering die je hebt meegemaakt?
“Zonder twijfel de digitalisering. Het werk is daardoor ... boeiender geworden. Ik wou eerst eenvoudiger zeggen maar dat is maar gedeeltelijk waar. Als de klant de voordelen van de digitale tools inziet en zijn documenten snel oplaadt, dan kunnen we meteen inzichten geven die vroeger pas mogelijk waren een paar maanden na de inboeking. Als klant kan je vandaag bovendien alles zo goed als live meevolgen. Daardoor ligt de lat meteen ook hoger. Waar we vroeger een fout konden maken die pas een paar weken later opviel, bestaat vandaag de kans dat je klant ze eerder opmerkt. Dat vind ik absoluut niet prettig. Helaas, ondanks de hulp van de digitale tools, blijft boekhouden mensenwerk.”
“Ik heb mij het voorbije coronajaar vaak afgevraagd hoe mijn leven er had uitgezien zonder digitalisering. Dan hadden we, om thuis te kunnen werken, dagelijks een kar dossiers moeten ophalen op kantoor. Terwijl het vandaag niet meer uitmaakt waar ik werk. Met een internetverbinding en een paar kliks heb ik alle documenten ter beschikking.”
Corona was dus geen probleem voor je job?
“Corona kwam net op het ogenblik dat we dachten dat het iets kalmer zou worden. De voorbije jaren is zowel de personenbelasting, de vennootschapsbelasting als de vennootschapswetgeving danig hervormd. Toen alles min of meer in de plooi viel, kwam de pandemie.”
“Dat had zijn goede kanten. We hebben bijvoorbeeld de videocall leren gebruiken, waardoor we sneller en efficiënter kunnen vergaderen. We zitten nu ook met klanten vaker eens een kwartiertje samen om een dossier te bespreken of een vraag te beantwoorden. Veel van onze klanten zijn echter in de problemen geraakt door de pandemie. We hebben hen zo goed mogelijk proberen bij te staan bij de aanvraag van premies, de belasting op de premies, vragen over hun business, ... Ik hoop dat we voor veel mensen ook het verschil hebben kunnen maken.”
“Ik heb de voorbije tijd vooral het team gemist. Op kantoor is het makkelijk om bij collega’s advies in te winnen als je op een knoop zit en dat werd er met het telewerk niet eenvoudiger op.”
Vul eens aan: zonder boekhouder/fiscalist zou ...
“... het gat in de begroting al lang opgelost zijn.”
Hoezo?
“Alle ondernemers zouden immers veel te veel belastingen betalen. Voor veel ondernemers is boekhouden nog steeds een noodzakelijk kwaad. Dat komt vooral omdat we steeds voorgesteld zijn als mensen die facturen inboeken, zodat ondernemers kunnen voldoen aan de regels verbonden aan hun zelfstandige activiteit. Dat klopt nog steeds natuurlijk al schakelt de moderne ondernemer ons veel meer in als expert voor proactief advies. Iemand die helpt bij het nemen van belangrijke beslissingen. Ik denk dat we daar nog verder in kunnen gaan. We gaan er als experten wellicht nog te vaak vanuit dat dingen evident zijn.”
Wat is je vervelendste karaktertrek?
“Mijn koppigheid heeft mij al veel voordeel opgeleverd maar ... soms moet ik na een paar dagen toch op kousenvoeten toegeven dat ik verkeerd was. Ik probeer eraan te werken. “
Beweeg je veel?
“Ik zit doorgaans een uur of 9 achter een scherm ... dus veel te weinig wellicht. Ik probeer te compenseren door op zondag 2,5 uur dansles te volgen en op woensdagnamiddag 3 uur dansles aan kinderen te geven.”
Wat wou je worden als kind?
“Musicalster. Maar ik kon niet zingen en ik mocht van mijn mama niet bij Studio 100 gaan dansen. Ik blijf hopen ...”
Hoe kom je tot rust?
“Met yoga. Veel mensen verschieten als ik dat zeg maar ik ben een binnenfretter en ik heb het echt nodig om regelmatig op een matje te gaan zitten om mijn hoofd tot rust te krijgen. Iets wat een groot probleem lijkt, verdwijnt na een kwartier en enkele basisoefeningen. Twee jaar geleden heb ik trouwens een lerarenopleiding gevolgd en ik wil mij er verder in verdiepen.”
Wat is je belangrijkste levensles?
“Wees jezelf, blijf trouw aan je normen en waarden en geniet van elke dag. We hebben hier tenslotte niet alle tijd.”